2006. március

2007. február 13. (kedd)

Indulásra készen
Májusban jön az első gép Londonból

Megszűnni látszik a bizonytalanság, ami a sármelléki Ryanair-járatok indulását körülvette az elmúlt hetekben.

Indulásra készen
Májusban jön az első gép Londonból

Megszűnni látszik a bizonytalanság, ami a sármelléki Ryanair-járatok indulását körülvette az elmúlt hetekben. A jelenlegi tervek szerint az első gép május negyedikén érkezik a londoni Stansted repülőtérről. Korábban felmerült, hogy ez az időpont módosulhat, mert a zalai reptér légterének szabályozásáról folyó államigazgatási egyeztetés a vártnál hosszabbra nyúlik. Mára azonban úgy tűnik minden adott ahhoz, hogy a szezonkezdetre légi úton is érkezhessenek turisták a Balatonra.

Az első hírek néhány hónapja még arról szóltak, hogy Európa legnagyobb diszkont légitársaságának gépei február közepén indulnak el London és a Balaton között. Később ez az időpont áprilisra módosult, a februárra vagy márciusra lefoglalt repülőjegyeket az év során egy másik járatra válthatták az utazni kívánók, vagy visszaigényelhették azok árát. Az időpontot a közelmúltban május első napjaira csúsztatták, felmerült azonban, hogy ez esetleg még mindig nem a végleges dátum lesz. A Ryanair ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy a ma még alacsonyforgalmú reptéren is ellenőrzött legyen a légtér, s amíg ez nem történik meg addig nem indulhatnak a járatok. Mivel a tervet három tárcának is jóvá kell hagynia, ráadásul a környezetvédelmi minisztérium nem csak erről tárgyalna, hanem ha már úgyis napirenden van a kérdés, pontot tenne a ferihegyi zajszennyezés csökkentésének ügyére is könnyen előfordulhatott volna, hogy a járatok a tervezett május eleji időpont helyett csak a hónap végén indulnak. Úgy tűnik azonban, hogy minden akadály időben elhárul az útból, és május negyedikén megérkezhetnek az első utasok. Legalábbis ezt jelentette be az Utazás 2006 kiállításon az ír légitársaság képviselője, Katja Zarobeck. A heti három alkalommal induló járatra az első évben negyvenezer utast várnak. Az érkezők több mint fele feltehetően brit turista lesz, akik átlagosan kettő-négy napot töltenek majd Magyarországon. A tájékoztatás szerintegy jegy átlagosan 41 euróba kerül majd.

Tóth Béla, a Balatoni Regionális Turisztikai Projekt Iroda igazgatója arról beszélt, hogy a légitársaság segítségével a balatoni régió olyan helyeken is megjelenhet, ahonnan eddig nem érkeztek vendégek. A forgalom növekedésével, és a turisták körének változásával együtt kell járnia a szolgáltatások növekedésének is. Az elmúlt két évben több tízmilliárd forint értékben épültek szállók, gyógy- és wellness-központok, de további fejlesztésekre van szükség. Az igazgató szólt a sármellékre érkező utasok szállítására tervezett Keszthely-Siófok hajójárat indításának lehetőségéről is. A Szent Miklós hajót kétszáz millió forintért vásárolta a Balatoni Hajózási Rt., és csaknem hetven millió forintot költöttek a felújítására. Több mint százötven millió forintból újulhatott meg a többi vízijármű. A kikötők fejlesztésére háromszáz millió forintos keretet használtak fel. 2-3 milliárd forintos fejlesztést igényel a második balatoni kompátkelő létesítése, amelynek tervei hamarosan elkészülnek. Azután már csak az égiek jóindulatára van szükség, hogy az időjárás is kegyeibe fogadja az ide érkező turistákat, és persze a vendéglátókat.