2006. szeptember

2007. február 13. (kedd)

A felületes szobakiadó idén is vesztes
Tar Lászlóval a szezon értékeléséről

„A szezon legnagyobb kárvallotjai ismételten azok a szobakiadók voltak, akik nem vették fel a turizmus diktálta ritmust: nem modernizálták appartmanjukat, kiadó szobájukat, illetve nem rukkoltak elő minőségi fejlesztésekkel.

A felületes szobakiadó idén is vesztes
Tar Lászlóval a szezon értékeléséről

„A szezon legnagyobb kárvallotjai ismételten azok a szobakiadók voltak, akik nem vették fel a turizmus diktálta ritmust: nem modernizálták appartmanjukat, kiadó szobájukat, illetve nem rukkoltak elő minőségi fejlesztésekkel. Az olcsó, és igényesen kialakított szálláshelyek iránt viszont nem csappant a kereslet” –állította Tar László a Nyugat-Balatoni Térségmarketing Közhasznú Társaság vezetője. Az idegenforgalmi főszezon helyi és balatoni adatai azt támasztják alá, hogy a várva várt 4-5 százalékos vendégszám növekedés nem következett be sem Keszthelyen, sem a Balaton partján, de a nagy vállalkozói és szobakiadói sírámoknak sincs mindig feltétlen valóságalapja…

A főidényt gyöngítő okok között első helyen szerepel –az idegenforgalmi szakember szerint- az a júniusi, sokkoló hatású és tévesnek bizonyult meteorológiai előrejelzés, ami a belföldi vendégek jó részét a nyárelőn elriasztotta. Márcsak ezért sem sikerült ügyesen kihasználni a június végétől számított jó időt. A július hónap viszont egészében véve olyan volt, amilyennek mindig is lennie kellene. Augusztusban –leginkább a rossz időjárás okán- se nem nőtt, se nem csökkent a turisták száma. A főidény két utolsó hónapjában a tavalyinál egy kicsit több belföldi választotta nyaralási végcélként Keszthelyt. Az itteni borfesztivál egy részét például agyoncsapta a „zápor váltotta zivatar”. A németek –mindegy, hogy a keleti, vagy nyugati területeket nézzük- kevesebben, jöttek, leginkább azért, mert ott a belföldi turizmus erősítését szolgáló politikai lépések mostanra beértek. Az angolok már tavasz végétől nagy számban lepték el a Balaton környékét, de júliusban és augusztusban ők már kisebb létszámban érkeztek. Az osztrák vendégek öt éve szinte teljesen eltüntek, most kezdtek visszaszivárogni, 3-4 napra, egy-egy hosszú hétvégére. A Tó ár-érték aránya idéntől megfelelőnek látszott. Irreális és horrorisztikus árakkal nemigen lehetett találkozni. Meglepő, hogy a francia és a spanyol vendégek minden eddiginél nagyobb arányban lepték el, jobbára egy-egy körutazás céljával a környéket. Az iroda promóciós tevékenysége ezen országokra eleddig alig terjedt ki, éppezért a későbbiekben invitatív kiadványainkat már spanyolul és franciául is megjelentetjük majd. Egyénileg és szervezetten is többen jöttek Lengyelországból, Szlovákiából és Csehországból is. Erre a feljövő piacra is fókuszálnunk kell, bár a vendéglétszámot ők érezhetően nem befolyásolták. Egy vendég átlagos itt tartózkodási ideje, úgy öt nap körülire tehető. A Fly Balaton repülőtérre érkező heti három repülőjárat úgy tűnik, eddig elsősorban a gyógyfürdőhelyek forgálmát lendítette meg. A szezon nagy tanulsága: akár jó, akár rossz az idő, az élményfürdők és a meleg vizes fürdők profitáltak. Arról lehet vitatkozni, hogy hol épüjön Keszthelyen egy élményfürdő, a lényeg viszont, hogy az megvalósuljon. Függetlenül az időjárástól, a turisták igényeit, a Balaton önmagában már nem képes kielégíteni. A nyaralási idő aktív eltöltéséhez a jelenleg kínált szolgáltatásoknál is többet igényelnének a vendégek, például a vizisportok vonatkozásában. Kenu, vagy két személyes vitorlás bérbe adásával szinte senki sem foglalkozik. Másik tanulság, hogy a kisgyermekes családokra jobban oda kell figyelni a programok megszervezésekor. Az on-line foglalási rendszer idei teljes kiépítése is előremutató. A regisztrált adatok szerint a Tourinform irodát a nyáron személyesen levélben és telefonon is öt-nyolc százalékkal többen keresték föl. További komplex, minőségi szolgáltatásokat nyújtva, újabb kedvezményeket kínálva elérhető, hogy a következő szezon, akár az ideinél is jobb lehet.